Blauw bloed anekdotes

Blauw bloed anekdotes

Verhalen, anekdotes, herinneringen

Ooggetuigenverslagen vanuit de Postbank. Belevenissen van klanten. U leest het hier allemaal.


Terug naar hoofdmenu.


Uw eigen anekdote hier? Kies in het hoofdmenu voor 'Giroblauw past bij jou' voor meer informatie.

ING koopt tafelzilver terug

ProcessenPosted by Wichert van Engelen 03 Oct, 2009 18:21
OUTSOURCING MISLUKT

De ING heeft deze week bekend gemaakt dat de outsourcing (verkoop) van het Mailingcentrum in Leeuwarden en andere documentverwerkende afdelingen en processen aan RR Donnelley definitief wordt teruggedraaid. Per 1 december zullen de betrokken medewerkers - na ruim 2 jaar - zich weer ING-er mogen noemen.

Uit het ING-bericht:
"Na de aankondiging van de voorgenomen voortijdige beƫindiging van het Docking contract in juni, heeft overleg plaatsgevonden met zowel de ondernemingsraden van RRD en ING over de ingediende adviesaanvragen, als met de vakbonden over het arbeidsvoorwaardenprotocol.
De overgang naar ING betreft ongeveer 800 medewerkers, verdeeld over Nederland, Belgiƫ en Polen. In de komende maanden zullen alle activiteiten, medewerkers en assets naar ING worden overgedragen, en zal ING per 1 december 2009 (en voor Polen per 1 oktober 2009) de verantwoordelijkheid en de uitvoering van de activiteiten overnemen
."

In het boek 'Blauw bloed, opkomst en ondergang van de Postbank' werd uitgebreid stilgestaan bij deze outsourcing (verkoop) van onder andere het Mailingcentrum (blz 205 ev).

Al bij de eerste plannen voor het outsourcen van de documentverwerking klonk - ook binnen de Postbank - de vraag waarom een dergelijk proces, dat voor een directbank zonder kantoren tot de kern van het bedrijf hoort, aan een extern bedrijf overgedaan moest worden. Het verkopen van wat op dat moment waarschijnlijk het grootste mailingcentrum van Nederland was, met alle kennis en ervaring, paste in de megalomane strategie van de ING. Niet langer de diensten aan de klanten, maar een jaarlijkse groei van de winst van het moederbedrijf stond voorop, om daarmee de koersen en de aandeelhouderswaarde te doen stijgen.
Door de verkoop onstond een korte-termijn winst, maar stapelden de, ook in het boek beschreven problemen, zich op. Kostenbesparing door schaalgrootte bleek niet haalbaar, niet-ING klanten werden nauwelijks gevonden, en alle flexibiliteit in het proces was vervangen door moeizame onderhandelingen over wat wel en wat niet onder het contract viel.

Door het terugkopen van deze processen en afdelingen verzekert de ING zich van een ongestoorde en soepele afwerking van de documentverwerking.

Blijft wel de vraag of de managers die nauwelijks drie jaar geleden hiertoe besloten en de managers die zo soepel dit bedrijfsonderdeel verkocht hebben, nu hun hiermee verdiende bonus gaan terugstorten.

  • Comments(0)