Blauw bloed anekdotes

Blauw bloed anekdotes

Verhalen, anekdotes, herinneringen

Ooggetuigenverslagen vanuit de Postbank. Belevenissen van klanten. U leest het hier allemaal.


Terug naar hoofdmenu.


Uw eigen anekdote hier? Kies in het hoofdmenu voor 'Giroblauw past bij jou' voor meer informatie.

Het Girotel-modem

GirotelPosted by Wichert van Engelen 05 Mar, 2011 16:09

De opkomst van de hobbycomputer is min of meer gelijk opgelopen met het Girotelproject. Misschien heeft Girotel wel bijgedragen aan de acceptatie van de persoonlijke computer ... wie weet?

Binnen het Girotelproject was men op zoek naar een geschikt systeem voor thuisgebruik.


We kwamen op het idee naar het MSX systeem te kijken. Enkele projectleden hadden zelf al een MSX hobbycomputer thuis staan (één van de projectleden had 'm zelfs te leen van de plaatselijke computerboer). Het is tegenwoordig nauwelijks meer voor te stellen, maar in deze beginperiode was het aansluiten en gebruiken van een modem nog een knap ingewikkeld karwei. De MSX-computers hadden al een insteek-module: je stak het modem simpel in een van de uitbreidingspoorten en dan werkte het meteen. Aparte software laden was niet nodig.

Spoedig werd contact opgenomen met Curt Roth van MT Technology en die was meteen te porren. Zo gingen Frans Wamsteeker en Wolf Hakkenberg van Gaasbeek naar Papendrecht, waar MT toen huisde. Huisde inderdaad. Op de onderste verdieping van een grote woonflat bevonden zich dubbele woonunits, die als bedrijfsruimte konden worden ingericht. In zo’n unit zat MT.

Na een prima bak koffie gingen de drie heren aan de slag om te zien wat er mogelijk was. Met een aangepast Schoonderbeek Viditelsysteem (een Philips TV met ingebouwd modem) werd gebeld met de testopstelling van Girotel (waar op dat moment eigelijk alleen nog maar een paar voorbeeldpagina’s inzaten). Curt wist met een paar handelingen het een en ander op te slaan in zijn Viditelsysteem.

Waar tegenwoordig een complete projectgroep voor nodig is, werd toen door drie jonge mannen even geregeld: een mooi logo en een inlogscherm, waar onderin gebruikersnaam en wachtwoord ingevuld konden worden.

Het Viditelsysteem van Curt had ook een verbinding met een kamer verder, waar een paar medewerkers temidden van een heleboel electronica zaten. 15 minuten later kwam een van hen met een MSX systeem met daarin een MT modem aanzetten.

De MSX-computer werd aangezet en het Girotel logo verscheen op het scherm! Er kon direct ingebeld worden naar de testopstelling van Girotel. Frans Wamsteeker werd er een beetje stil van en dat zegt heel wat! Na nog wat uitleg over geheimhouding voor MT over Girotel, gingen de twee Postbanker ieder met een MT modem met Girotel specs naar huis.

Op deze snelle en informele wijze werd de grondslag gelegd voor de start van Girotel met Philips MSX systemen en het bijbehorende MT modem.

Wolf Hakkenberg van Gaasbeek

  • Comments(0)//anekdotes.blauw-bloed.nl/#post110

Samen met NN?

GirotelPosted by Wichert van Engelen 05 Mar, 2011 15:59
Ik behoor tot de groep van eerste gebruikers van Girotel.
Er was toen een soort betatestgroep, die de betrouwbaarheid en haalbaarheid in een real time omgeving kon beproeven. (Sindsdien heb ik alleen nog maar electronisch gebankierd.)


De projectgroep Girotel organiseerde ook demo avonden.
Via mijn contacten bij de HCC (Hobby Computer Club) hebben we een keer een avond bij de computerclub van Nationale Nederlanden (toen zeker nog geen ING) bezocht.
Er waren een aantal leveranciers van MSX software en ook MT (de leverancier van het modem) was uitgenodigd. Frans Wamsteeker en ik hebben daar heel wat potentiële klanten geworven.
MT had een democartridge gemaakt, dat een Girotelsysteem simuleerde. Het leek net echt! Het was gewoon dringen geblazen, iedereen wilde dat wel eens zien. Ook de andere ‘softwareboeren’ wisten niet wat ze zagen.
Laten hebben we echt de blits gemaakt door echt aan te loggen op Girotel. Ik logde in en gaf toen de computer door aan een toeschouwer met de mededeling: ”Gaat uw gang”!
Alleen mijn saldo was te zien (!) en verder kon en van alles opgevraagd worden, een transactie kon ook worden ingegeven. Maar alleen de TAN code vertelde ik niet. Het systeem was zo veilig, dat ik dat makkelijk kon doen.
De Postbank had geruime tijd voor de fusie, haar visitekaartje bij NN afgegeven.
Wie kon toen vermoeden, dat later beide bedrijven in de ING Groep zouden samenvloeien.

Wolf Hakkenberg van Gaasbeek

  • Comments(0)//anekdotes.blauw-bloed.nl/#post109

Een geschiedenis van Girotel (6 - slot)

GirotelPosted by Wichert van Engelen 17 Sep, 2009 09:32
Voor een gloednieuwe techniek zoals Girotel was, is het verbluffend weinig ‘uit de lucht’ geweest. Maar de aansluiting op de Postbank-systemen, zorgde er in de beginjaren wel voor dat Girotel ‘s nachts niet te bereiken was.
De klant zag dan:
In Videotext-tekst zag dat er als volgt uit:En hoewel heel Nederland ondertussen gewend is aan het gemak van thuisbankieren via het internet, zijn er nog velen die treuren om het stopzetten van Girotel.

Het bewaren van je transactiegegevens gedurende twintig jaar is niet meer mogelijk.
Je betalingen vooraf klaarzetten en vervolgens met één druk op de knop verzenden (het zogenaamde off-line = zonder-verbinding, werken) is niet meer mogelijk. Voor de huidige generatie snelle PC’s met bijna altijd een open internet-verbinding geen probleem. Maar zij die via satelliet werken, of die betalingen willen verrichten met hun mobiele telefoon, missen de off-line mogelijkheid node.
En tot slot worden alle boekhoud- en budgetmogelijkheden van Girotel door velen gemist.

Nog voldoende werk aan de winkel voor de huidige beheerders van www.mijning.nl

Chronologie
1981 – eerste verkenningen
1983 – eerste rapport Home-terminal
1985 – start proef ETBD (Elektronische Thuisbankier Diensten)
1986 – Start praktijk-proef Girotel
1987 – Girotel definitief aan klanten aangeboden.
Een eerste versie van het off-line programma wordt afgekeurd
1988 – Off-line 2.0 gereed om off-line transacties aan te maken en te beheren
De (nieuwe) Girotel klanten kunnen via de Postbank een goedkoop
MT-Plus modem kopen.
1989 – Saldobeheer wordt mogelijk voor de zakelijke klanten
Verbinding wordt mogelijk via datanet-1 (telepad): de klanten kunnen
in het gehele land voor lokaal tarief verbinding zoeken met Girotel
1990 – Een off-line programma voor zakelijke klanten (ZTM) wordt in gebruik
genomen met upload mogelijkheid van incasso batches
1991 – Off-line.3.1 (off-line) ingevoerd (alle voorgaande versies worden beeindigd).
Girotel in een TV-commercial
1992 – Girotel wint de NMB/Postbank kwaliteitsprijs voor het project off-line 3.1 .
‘Slimme telefoon’ beschikbaar (met chipkaart) gebaseerd op on-line verkeer
via datanet-1.
De slimme telefoon

1993 – In samenwerking met de belastingdienst wordt een programma voor aangifte omzetbelasting via Girotel in gebruik genomen (Teletax). Postbank gaat verder met thuisbankieren en start de Girofoon
1994 –Off-line 4 beschikbaar. Girotel Teleacccept voor Zakelijk beschikbaar. (Jammer genoeg werd dit produkt door de accountmanagers niet goed in de markt gezet. Wamsteeker gebruikte het zelf voor zijn Unicef klanten. Dit leverde voor Unicef extra inkomsten op want collega´s waren erg benieuwd om een teleaccept te ontvangen – sinds 2009 beschikbaar als digitale nota)
1995 – Girotel voor de Apple (Girotel Mac) beschikbaar.
De Postbank start een eigen website: www.postbank.nl
1996 – Girotel 1 (een windows-versie) beschikbaar.
Onder de naam ‘Gironet’ biedt de Postbank haar klanten internettoegang aan
1997 –Girotel Zakelijk ook beschikbaar voor Apple-computers
1998 – Girotel Zakelijk als Windows-programma.
1999 – Girotel ook geschikt voor ISDN-verbindingen. Girotel geschikt gemaakt voor de Euro. Teleaccept verdwijnt.
2000 –Girotel 2000-proof. Girotel Windows versie 2 komt beschikbaar
2001
– Girotel online beschikbaar.
2002 – Girotel voor Windows versie 3
2004
– Start mijnPostbank.nl
2005
– Girotel online via internet stopt
2008
– Girotel off-line stopt

(Het programma noemden we off-line omdat de klanten op hun PC de betalingen konden voorbereiden. In de diverse versies zaten grote verschillen. Versie 1 is nooit uitgebracht: Afgekeurd wegens slechte performance. Versie 2 was een geautomatiseerde on-line sessie. Versie 3 had een sterke beveiliging via een challenge/response mechanisme waardoor de girotel-codes in versleutelde vorm over de telefoonlijn verzonden werden. De transacties gingen via een file-upload mechanisme waarbij de files via een DES-hash-getal waren beveiligd. Verminking van gegevens via de telefoonlijn werd zo uitgesloten. Versie 4 was een verfijning van versie 3 waarbij alles off-line ging en alleen transacties heen en saldo en AF en BIJ´s terug verzonden werden waarbij de opzet was alles binnen 2 telefoontikken te realiseren)


Dit was het laatste deel van ‘een geschiedenis van Girotel’; een miniserie gebaseerd op een weblog van Frans Wamsteeker.


  • Comments(0)//anekdotes.blauw-bloed.nl/#post63

Een geschiedenis van Girotel (5)

GirotelPosted by Wichert van Engelen 15 Sep, 2009 08:40
Na het openingswoord van dr Leenman, directeur Postbank, kwam prof. Zijlstra gesecondeerd door een Postbankmedewerkster bij de aanwezige terminal. Eerst de modempiepjes, gevolgd door de wachtwoorden en de keuze betalen, waarna een transactie werd ingetikt: 100.000 gulden zou worden overgemaakt naar het Comité Olympische Spelen Amsterdam.

Prof. Zijlstra opent Girotel

Prof Zijlstra tikte een nul te veel in, maar de Postbank-medewerkster corrigeerde dat. Nog een TAN intoetsen en de overboeking was gedaan. Girotel was officieel gestart.
Geklap en vervolgens werd een ieder genodigd naar de zaal voor verdere demo´s en de gebruikelijke hapjes en snapjes.

De volgende dag kwamen de media met hun verslagen en commentaren. Laaiend enthousiast was men. De leden van de projectgroep kregen heel wat uitnodigingen voor interviews en spreekbeurten. De TV had in elk journaal de komst van het systeem vermeld. Hierdoor was de belangstelling bij de klantenservice enorm.
De proef zou beginnen met 1000 deelnemers, maar gezien de belangstelling is de proef uiteindelijk met 2000 deelnemers gestart. De klantenservice kon starten met het invoeren van de abonnees, Girotel-aanlogcodes werden geprint en verstuurd, gevolgd door twee dagen later de TAN-code-brieven.
De aanlogcodes moesten worden afgehaald bij het postkantoor, de TAN-brief werd per post verstuurd.

De start van Girotel stond ook uitgebreid in een intern PTT-blad. Een Girotel-abonnee die bij het postkantoor in de woonplaats van Wamsteeker zijn codes ophaalde, kreeg van de baliemedewerker te horen: “Ik weet hier niet veel van maar de heer Wamsteeker op (adres …) weet er alles van volgens ons huisblad.”

Advertentie uit 1995

Een langzame start
Heel snel groeide Girotel de eerste jaren niet. Nederland was nog niet zo erg ‘aan de computer’.
Na de start in 1986, werd pas drie jaar later, in 1989, de 10.000ste abonnee verwelkomt. Het duurde nog eens vijf jaar (tot 1994) voordat Girotel was gegroeid naar 100.000 deelnemers. De volgende 150.000 gingen al wat sneller. Twee jaar later (in 1996) stond de teller op 250.000.
De opvolger van Girotel – MijnPostbank.nl - zette de groei voort en kende tien jaar later, in 2006, maar liefst twee miljoen klanten.

Wordt vervolgd.

Een geschiedenis van Girotel is een miniserie gebaseerd op een weblog van Frans Wamsteeker.

  • Comments(0)//anekdotes.blauw-bloed.nl/#post61

Een geschiedenis van Girotel (4)

GirotelPosted by Wichert van Engelen 09 Sep, 2009 18:28
In januari 1985 wordt er een stuurgroep gevormd onder leiding van Hans Verkoren. De man die later nog bekender werd doordat hij ING Direct op de kaart zette.
Het project kreeg als doelstelling om Girotel gelijk met het ontstaan van de Postbank in 1986 te kunnen starten. Daartoe hadden we 9 maanden de tijd voor de ontwikkeling en vervolgens het systeem productierijp te maken met als doel 1 december 1985 met een pilot te beginnen. Ambitieus maar met voldoende inzet haalbaar. Het project kreeg groen licht voor het inhuren van Vomac-ers met videotex-ervaring. Via de IT ontwikkelafdeling (ProductieCoördinatie) werden veilige interfaces aangeleverd zodat het boekingsproces tijdig de transacties kon verwerken. Plaats werd ingeruimd voor een eigen”losstaand van het netwerk” IBM computer. PIII van Langton werd aangeschaft voor Videotex. Netwerkcomputers en telefoonlijnen met modems kwamen via Alcatel. En medio 1985 kreeg het project versterking van de eigen afdeling Programmering: een aantal collega’s kreeg als taak zich in de programma´s in te leren zodat na beëindiging van het contract met Volmac, de Postbank eventuele wijzigingen zelf kon aanbrengen.
En ja het lukte: In september werden diverse modules voor beveiliging, betalen en sparen als mede de interfacing met de centrale IBM-computers aangeleverd en kon de productie worden voorbereid.

MSX als hometerminal
In 1985 stonden er bij particulieren thuis maar zo’n 450.000 computers. En dat waren zeker geen PC’s, maar vaak meer hobby-computers. Slechts zo’n 40.000 van deze computers waren uitgerust met een modem en konden daarmee communiceren met andere computers via een telefoonlijn. Voor de Postbank betekende dit dat er weinig klanten waren die de juiste apparatuur thuis hadden staan om te kunnen Girotellen.
De projectgroep zocht naar een goedkope personal computer met dito modem. Dat werd uiteindelijke de MSX-computer. Een wat steviger hobby-computer die door verschillende leveranciers werd aangeboden en vaak ook wat serieuzere programma’s kende. Het modem kwam van Micro Technology. Directeur Kurt Roth van dat bedrijf had een leuk 1200/75 modem voor de MSX ontwikkeld. Toen hij van de plannen hoorde dacht hij gelijk mee en heeft een modemkastje in giroblauw laten produceren.


Een MSX met modem en Girotel


Met 40 van deze MSX-apparaten is in december 1985 een pilot gestart. De eerste transactie die ingetikt werd: de rekening van de grote beurt van de auto van Wamsteeker naar autobedrijf Avanti. Deze betaling kreeg als betaalcode GT001.
De pilot liep voorspoedig zodat er aanstalten konden worden gemaakt voor een officiële opening.
Als datum werd geprikt 13 februari 1986. Voorgesteld werd prof. Jelle Zijlstra, oud minister van Financiën en oud-directeur der Nederlandse Bank, uit te nodigen om Girotel officieel in productie te nemen. Twee Postbankers zijn met een videotexterminal naar het zwaar-bewaakte appartement van Zijlstra getogen. Daar hebben ze laten zien welke handelingen hij moest verrichten.

De officiële opening
Een spannende dag voor alle projectmedewerkers en de ondertussen opgerichte klanten-desk.
Alles kon pas in de morgen opgezet worden. Daarna kon de verbinding pas getest worden: Geen verbinding. Binnen de Postbank was een verkeerde CICS opgestart. Het systeem werd opnieuw gestart en terwijl de vertegenwoordigers van de media al voor de deur stonden, was alles tegen 12 uur klaar.

De persconferentie werd geleid door Hans Verkoren, gesecondeerd door twee mannen vanuit het project en een PR-medewerker op de achtergrond. Verkoren ging in op het ontstaan en het belang van Girotel voor de toekomst en geanimeerd werden de vragen gesteld en beantwoord. Halfverwege de persconferentie werd hij weggeroepen voor het NOS-journaal, verontschuldigde zich bij de heren van de pers en gaf het woord aan Wamsteeker om het een en ander te vertellen over de toegepaste techniek, de beveiliging van het systeem en de uiteindelijke toepassing.

Het powerpoint-tijdperk was nog niet aangebroken, dus werden de achtergronden van deze gloednieuwe technologie uitgelegd door middel van een flip-over (en een personal computer).


Frans Wamsteeker vertelt over de opzet van Girotel, tijdens de perspresentatie



De door Wamsteeker gebruikte illustratie bij zijn uitleg

Tijd om nog veel te vragen was er niet want de pers moest snel naar de opening door prof. Zijlstra.
Wamsteeker kreeg nog een flink aantal vragen van Hans G. Jansen, eindredacteur van het radioprogramma voor computerenthousiastelingen: Hobbyscoop.
Nog net op tijd om achter in de zaal aan te kunnen schuiven, zag hij de door het toenmalig Hoofd Systemen geleidde openingsceremonie.


Wordt vervolgd.

Een geschiedenis van Girotel is een miniserie gebaseerd op een weblog van Frans Wamsteeker.

  • Comments(0)//anekdotes.blauw-bloed.nl/#post59

Een geschiedenis van Girotel (3)

GirotelPosted by Wichert van Engelen 01 Sep, 2009 12:41

Het plan van aanpak voor verdere ontwikkeling van ETBD moest leiden tot een zogeheten definitiestudie. Dat is een overzicht van wat het erna komende project moet gaan opleveren. Dit had wel gelijk wat voeten in de aarde. De commerciële mannen/vrouwen binnen de Postgiro / Rijkspostspaarbank wilden eigenlijk dat de techniek al in dit stadium diepgaand werd besproken. Zij hadden een sterke voorkeur voor een variant op basis van viditel. Dit was software die al redelijk breed verspreid was en weinig beperkingen oplegde aan de apparatuur. De technische mannen/vrouwen, die gewend waren aan de grote, complexe giro-productiesystemen, hadden liever CICS-achtige toepassingen. (CICS staat voor Customer Information Control System, programmatuur die vooral op grote IBM systemen draait om – met een directe verbinding – interactie met een gebruiker mogelijk te maken. Binnen de financiële wereld is het het meest gebruikte systeem van interactie met externe systemen zoals geldautomaten)
CICS sloot immers beter aan bij de bestaande Postgiro-systemen. Na bezoek aan Duitsland waar al enige thuisbankiersystemen draaiden, is de knoop doorgehakt en als besluit videotex (zoals het Viditel-programma) in de definitiestudie opgenomen.

De volgende stap was het opstellen van productspecificaties. Aan welke eisen moest het toekomstige systeem voldoen? Ook hier dreigde een splitsing van geesten. Enkelen wilden daartoe klantenonderzoeken gaan houden. Anderen vonden dat nodeloos vertragend en vooral niet handig. Er bestond nog geen elektronisch thuisbankieren. Vragen aan de klanten hoe het er uit moest komen te zien, zou niet veel opleveren. Wamsteeker wachtte niet af, en stelde zelf de eisen aan het systeem op. Na wat overleg met de kleine projectgroep en wat bijschaven kwam men redelijk vlot tot een resultaat. Zaken als datering, overzicht periodieke betalingen, spaaropdrachten, girobus en dergelijke werden in dit stadium al bedacht.
Een vrij uitgebreide beschrijving van al de te leveren diensten maakte zo deel uit van de definitiestudie.

Nu nog een naam. Een brainstorm werd belegd en Herman Plug heeft de eer de uiteindelijke naam Girotel te hebben bedacht. De naam lag lekker in het gehoor en kwam goed uit toen de directie de vraag stelde: is jullie PIN dezelfde als die van de Giromaten? ‘Nee’, zeiden de deelnemers van de werkgroep, ‘het wordt een GIN: Girotel Identificatie Nummer, 6 karakters en wijzigbaar. Samen met de TAN wordt dit een onneembare hindernis voor hackers’.

De TAN
Maximale veiligheid met minimale rompslomp was het uitgangspunt bij de opzet van de beveiliging van Girotel. De Postgiro nam bestaande bankiersystemen in Groot-Brittannië, de VS, Frankrijk en Duitsland onder de loep. De sterke punten werden gekopieerd, zwakke zaken weggelaten. Het ontwerp met verschillende beveiligingslagen en cryptografische algorithmen (rekenmodules) werd verder uitgewerkt door Volmac en het Dr. Neherlaboratorium van de PTT.

Als laatste onderdeel werd aan twee teams studenten van de TH Delft onder leiding van de beveiliginsguru prof. Herzberg gevraagd om het systeem te kraken. Dit leidde nog tot een kleine publicitaire rel, omdat de studenten aangaven het systeem binnen te zijn geweest. Dat klopte, maar men vergat erbij te vermelden dat dit mogelijk was omdat de Postgiro tijdelijk ‘de kluis’ (het systeem) had opengezet om de studenten werkelijk alle ins en outs van het systeem te bekijken. Uiteindelijk leidde dit onderzoek tot een paar kleine aanpassingen, waarna Girotel uiterst simpel, maar zeer doeltreffend werd beveiligd. In twintig jaar druk gebruik, is er nooit sprake geweest van ernstige kraken.


Een TAN-code lijst. Deze is gebruikt bij de officiële opening van Girotel

De TAN (Transactie Acceptatie Nummer) is voor velen nog steeds het lachertje van de bancaire beveiligingstechnieken: de klant krijgt een beduimeld velletje met codes, waarbij die elke keer dat hij/zij Girotel gebruikt, een andere code moet gebruiken. De iets moderne variant is die waarbij de klant elke keer een TAN-code via SMS ontvangt.
Maar de weergaloze eenvoud voor de gebruiker, die geen aparte beveiliginscalculator hoeft te gebruiken, en die slechts één code van 6 cijfers hoeft in te toetsen, betekende niet dat de beveiliging onvoldoende was. Nu nog steeds, na honderden miljoenen transacties, wordt het TAN-systeem zonder problemen gebruikt door thuisbankiers via MijnPostbank.nl (sinds 2009: MijnING.nl).


Wordt vervolgd.

Een geschiedenis van Girotel is een miniserie gebaseerd op een weblog van Frans Wamsteeker.



  • Comments(0)//anekdotes.blauw-bloed.nl/#post56

Een geschiedenis van Girotel (2)

GirotelPosted by Wichert van Engelen 26 Aug, 2009 09:38
De werkgroep Home-Terminal rapporteerde niet aan de Postgiro / Rijkspostspaarbank, maar aan de directieraad van de PTT. Daar werd hun rapport besproken, en omdat het om de mogelijkheid van thuisbankieren ging, werd aan de aanwezige directeur Postgiro / Rijkspostspaarbank gevraagd: “Heer Schotsman, hoe nu verder?”.
Een ietwat ongemakkelijk moment, want door de interne lauwe reactie op de nieuwe mogelijkheden, was Schotsman onvoldoende op de hoogte van de interne rapporten over ETBD (Elektronisch Thuisbankier Diensten). Terug op de Haarlemmerweg liet hij zich zo snel mogelijk informeren. De eerste verantwoordelijken, Hoofd en Adjunct-hoofd Systemen waren beiden niet aanwezig, meldde de secretaresse, maar mijnheer Wamsteeker weet er alles van en die is er wel.
Zeer tegen de ambtelijke hiërarchische regels in, moest de inhoudelijk meest betrokkene, Frans Wamsteeker, opdraven. In een allergenoeglijkst gesprek van anderhalf uur heeft hij alle zaken betreffende home-terminal en de ideeën kunnen vertellen. Gelukkig was Wamsteeker al lang met het onderwerp bezig, zodat hij antwoord had op alle vragen van Schotsman. De kiem voor het echt tot stand brengen van Girotel was gelegd.
Aan het einde van het gesprek zei Schotsman: "zo gauw de home-terminal er is, wil ik hem zien en ik zorg ervoor dat zo spoedig mogelijk extra capaciteit aangevraagd kan worden om snel verder te gaan. Als we Postbank worden, moet dit het voorbeeld van een vernieuwende moderne bank worden."

De bal begon te rollen. De werkgroep mocht een specialist inhuren voor het verdere systeemontwerp. Na enig rondzoeken op de IT-markt kwamen we bij Volmac terecht. Zij hadden ervaring met interactieve systemen. Logica en BSO werden ook gevraagd maar die deden alleen totale projecten en geen onderdeel (zoals zij een systeemontwerp zagen).
Herman Plug was de man die de ideeën over hoe het ETBD er uit zou moeten zien, zichtbaar moest maken. Hij deed dat door een diashow te maken met Viditel (software die beelden laat zien die te vergelijken zijn met Teletekst).

De volgende stap was het verkrijgen van een echte IBM-PC met Viditel software en de PTT home terminal. Dat lukte allemaal in september 1984. De show kon beginnen!
De directie vergaderzaal werd gereserveerd en de werkgroep zorgde voor voldoende telefoonlijnen. Al vroeg in de morgen werd alles opgesteld en uitgetest.
De voltallige directieraad, een directeur van PTT-Telecom en de toekomstige projectgroep met hun afdelingshoofden waren aanwezig.

Proefopstelling Girotel

Na wat korte inleidingen demonstreerde de Volmac specialist ons product. Het waren alleen dia’s op een computerscherm, met een Viditel-uiterlijk, maar het leek wel echt! De heren waren vol aandacht en werden steeds enthousiaster. Aan het eind viel er een stilte, die na enige ogenblikken verbroken werd door de heer Mosselman (directeur Financiële Zaken). Hij wendde zich naar de directeur IT en vroeg: “En Jo, kan dit over 3 maanden klaar zijn? Hier gaan we mee scoren!”.
De tongen kwamen los met als resultaat dat we zo spoedig mogelijk een definitiestudie moesten indienen met een plan van aanpak voor verdere ontwikkeling.


Wordt vervolgd.

Een geschiedenis van Girotel is een miniserie gebaseerd op een weblog van Frans Wamsteeker.



  • Comments(0)//anekdotes.blauw-bloed.nl/#post53

Een geschiedenis van Girotel (1)

GirotelPosted by Wichert van Engelen 24 Aug, 2009 14:52

Girotel
was de elektronische bankiersdienst voor particulieren en bedrijven van de Postbank. De dienst werd gestart in 1986. De klant kon verbinding zoeken met zijn eigen computer of terminal. De Postbank was de eerste bank in Nederland die betalingen zo mogelijk maakte. In eerste instantie ging dat on-line. Dat kostte veel telefoontikken volgens de klanten. Daarom werd een speciaal programma ontwikkeld voor de PC: De betalingen werden daarin off-line (= zonder verbinding) aangemaakt voordat er via de telefoon verbinding (on-line) werd gemaakt met de Girotelcomputer; de betalingen werden vervolgens opgestuurd en de bijboekingen en afboekingen alsmede de saldi werden opgehaald. En dat meestal binnen 2 telefoontikken!

Openingsscherm Girotel

In 1980 hield de afdeling Systemen van de Postgiro / Rijkspostspaarbank zich bezig met de toekomst van de homo giralicus. Dat betekende in die tijd dat nieuwe technologieën zoals netwerken en viditel bekeken werden op hun inzetbaarheid bij de bank. In eerste instantie werd er gemikt op giromaten en balie-terminals bij benzinepompen en supermarkets.

Beveiliging

Beveiliging was vanaf het allereerste begin een belangrijk item. Zo haalde IBM de Amerikaanse guru cryptografie Carl Meier naar Nederland om medewerkers van banken en van de postgiro te leren hoe je projecten ter beveiligen van netwerken moet opzetten. Er was tijdens de cursus al een flinke discussie over al dan niet on-line controleren. Met andere woorden: is het nodig dat tijdens de uitbetaling de giromaat (of de balie-terminal) direct in verbinding staat met de centrale systemen van de bank, of kan er ook op een later tijdstip gecontroleerd worden (off-line controle). De postgiro hield haar poot stijf voor wat betreft on-line controle. De banken hebben – mede vanwege hun veel decentralere opzet – regelmatig gekozen voor off-line controles. Bijvoorbeeld voor het onderling gastgebruik (het halen van geld bij een geldautomaat van een andere bank). Bij het over en weer mogelijk maken van gastgebruik tussen banken en Postgiro, hebben de banken flink veel moeite moeten doen om hun geldautomaten op het gewenste beveiligingsniveau te krijgen.

De kleuren zijn al zichtbaar: Rood voor Post, groen voor Telecom en Giroblauw

Na het vieren van het honderdjarig bestaan van de openbare telefonie (tegelijk met het eeuwfeest van de Rijkspostspaarbank), startte PTT Telecom een werkgroep ‘Home-terminal’. Namens de Postgiro / Rijkspostspaarbank namen daarin deel Bert Hoffmann en Frans Wamsteeker. In 1983 was er een rapport. Tijd voor het maken van de specificaties van de bankier-applicatie en het zoeken naar de geschikte apparatuur voor bij de klanten thuis.

Maar binnen de Postgiro / Rijkspostspaarbank waren de geesten nog niet rijp. Ondanks veel lobbyen voor wat intern Elektronisch Thuisbankier Diensten (ETBD) werd genoemd, zag men de ontwikkeling nog niet zitten.

Wordt vervolgd.

Een geschiedenis van Girotel is een miniserie gebaseerd op een weblog van Frans Wamsteeker.

  • Comments(0)//anekdotes.blauw-bloed.nl/#post51